‘Sokken met een boodschap’

Deze week is de vierde editie van de Alzheimer SOCKS-campagne van start gegaan als vervolg op de Wereld Alzheimer Dag op 21 september 2019. De campagne is een initiatief van Alzheimer Lab om geld in te zamelen voor onderzoek door het Alzheimercentrum Amsterdam naar de ziekte van Alzheimer en andere vormen van dementie. Want nog altijd zijn er geen geneesmiddelen voor deze ziekte.

De twee verschillende sokken staan symbool voor de verwarring waarmee mensen met dementie en hun naasten dagelijks geconfronteerd worden. Dit jaar staat de campagne in het teken van het bespreekbaar maken van de ziekte onder het mom; ‘Sokken met een boodschap’. Het doel van de campagne is om aandacht te vragen voor deze ziekte en om iedereen de kans te geven zijn/haar boodschap over Alzheimer te delen. De sokken zijn dit jaar ontworpen door het Alzheimer Lab en te bestellen op de website van Alzheimer SOCKS.

Sokken uit Holten

Euro Sox Plus BV uit Holten staat samen met enkele partners, net als alle voorgaande edities, garant voor de gratis ontwikkeling, het design, en de logistiek van deze unieke sokken. Met de 2018 editie is er een netto bedrag van EUR 380.000 opgehaald met de verkoop van deze sokken!

Aandacht voor Alzheimer

Om de campagne onder de aandacht te brengen hebben Yuki Kempees (auteur en DJ), Prof. dr. Philip Scheltens (hoogleraar neurologie en directeur van Alzheimercentrum Amsterdam) en Dieke Broersma (partner van een Alzheimerpatiënt) verschillende video’s opgenomen om hun aangrijpende verhaal te delen rondom deze ziekte. De videoboodschappen zijn gedurende de campagne te zien door heel het land, op de social kanalen en op de website.

Partners

Elk jaar doen er verschillende partijen mee aan de Alzheimer SOCKS-campagne om te strijden tegen Alzheimer en om het wetenschappelijk onderzoek van Alzheimercentrum Amsterdam te steunen. De verkooppunten van dit jaar zijn: Jumbo, C&A, Jeans Centre, Makro, Sodexo, ABN Amro en via de app van Picnic. De partners die de campagne van Alzheimer SOCKS 2019 mogelijk hebben gemaakt zijn: EuroSoxPlus, Interloop Europe, Publicis Groupe, Lyfter, Anne van Zantwijk, Vijf890, Stick, en LEWIS. De actie wordt dit jaar gecoördineerd door werknemers vanuit ABN AMRO, Deutsche Bank, Starcom, Freshfields Bruckhaus Deringer, Heineken en Philips.

De Alzheimer SOCKS zijn online te bestellen voor €7,99 per paar en in de winkels verkrijgbaar bij de bovenstaande verkooppunten.

Foto: Anne van Zantwijk ©